Eindredacteur nieuwsbrief
Martin van Riemsdijk
1. Negatief advies van gepensioneerdenvertegenwoordigers over het invaarvoorstel van het ABP
Op 2 oktober hebben de vertegenwoordigers van de gepensioneerden in het ABP verantwoordingsorgaan negatief geadviseerd over het invaarvoorstel van het bestuur. Dit advies betrof de verdeling van het ABP-pensioenvermogen onder de deelnemers en het bijbehorende uitvoeringsreglement per januari 2027.
Helaas hebben de andere leden van het verantwoordingsorgaan een positief advies afgegeven. Zij vertegenwoordigen vakbonden, werkgevers en actieve deelnemers.
De ABP-publicatie en meer context is te vinden achter deze link.
Wij, de NBP- en FOG-ABP-fracties, in het verantwoordingsorgaan hebben tegengestemd omdat:
- Het ABPbeleid onvoldoende gericht is op het bijhouden van de inflatie;
- Het bestuur gaat niet sturen op koopkracht.
- Wij kritisch zijn op het besluitvormingsproces;
- Zowel in de hoorrechtfase als de oordeelsfase is geen recht gedaan aan de voorstellen van onze fracties.
- Wij vinden de voorstellen onevenwichtig;
- De verdeling van het vermogen en de beleggingsresultaten is nadelig voor de gepensioneerden.
- De compensatie van de indexatieachterstand onvoldoende is.
- Wij zijn tegen de spreidingsvoorstellen.
- De spreiding van eventuele verhogingen over soms wel 10 jaar leidt bij de alleroudsten tot onnodige verlaging van de pensioenuitkeringen.
Klik op de link hieronder voor het complete (negatieve) advies van onze fracties.
Advies Fracties van NBP en FOG-ABP inzake invaren en nieuw pensioencontract
22 september 2025.
Inleiding
Bij de besluitvorming over het al dan niet invaren in het nieuwe stelsel en de inhoud van het nieuwe pensioencontract hebben deelnemers geen directe inspraak. Dit legt een extra zware verantwoordelijkheid bij het VO dat onder deze omstandigheden een advies moet formuleren richting het bestuur.
De beleidsruimte van het VO is sterk ingeperkt doordat sociale partners de beleidsrichting bepalen, binnen kaders die op hun beurt zijn begrensd door wetgeving en uitvoeringsbepalingen van toezichthouder DNB.
Onze fracties hebben intensief studie verricht naar zowel de bredere pensioenproblematiek als de voorstellen van het ABP-bestuur. Hoewel de wet (Pw art. 150l lid 1 en lid 4 sub b) spreekt over ‘onevenredig’ en ‘onevenwichtig nadeel’, blijkt het binnen de huidige inspraakstructuur van het VO vrijwel onmogelijk om dit objectief vast te stellen. Tegelijkertijd ervaren fracties van NBP en FOG-ABP wel degelijk nadeel binnen het geheel van afwegingen. Dit vraagt om erkenning, dialoog en een herbezinning op de legitimiteit van het proces. Alles overziende kunnen wij daarom niet anders concluderen dan dat wij als fracties van NBP en FOG-ABP een negatief advies moeten uitbrengen. In het vervolg lichten wij onze motieven en onderbouwing van dit advies nader toe.
Invaarbesluit: bestuurlijke afhandeling van VO-inspraak door ABP-bestuur
Bij de start van het proces hebben wij verzocht om gezamenlijk overleg tussen de Pensioenkamer, het ABP-bestuur en de VO-leden. Diverse pensioenfondsen hebben deze wijze van overleg succesvol toegepast en kwamen zo snel tot gedragen conclusies. Het ABP-bestuur wees dit verzoek af, benadrukte herhaaldelijk de gescheiden verantwoordelijkheden, en doorbrak daarmee een constructief overlegproces. Het gevolg hiervan was tevens dat het ABP-bestuur via de werkgroep NPC soms onvolledige informatie aan het VO verstrekte. Vragen stellen was toegestaan, maar een open dialoog bleef uitgesloten; voor alternatieve voorstellen was geen ruimte.
Op 6 maart 2025 hebben de fracties NBP en FOG-ABP de zogenaamde Piketpalen-notitie aangeboden aan het VO en aan het ABP-bestuur. Deze notitie had als doel het doorbroken overlegproces te herstellen en tot gezamenlijke standpunten te komen. Bovendien zagen genoemde fracties hierin een mogelijkheid het hiaat op te vullen dat was ontstaan door het volledig mislukken van het hoorrecht bij de ABP-pensioenkamer. Die handelde niet conform artikel 150 lid 1 Pw. Hierin staat dat het oordeel op een zodanig tijdstip moet worden gevraagd dat het van invloed kan zijn op de inhoud van het transitieplan en de daarin verantwoorde keuzes, en dat indien een oordeel gegeven wordt, door de werkgever wordt aangegeven wat met het oordeel gedaan is. Het ABP-bestuur weigerde echter, op een enkele tekstuele opmerking na, om inhoudelijk wijzigingen aan te brengen in het transitieplan, dat als dictaat werd gepresenteerd aan de vier verenigingen van gepensioneerden. In dezelfde lijn heeft het ABP-bestuur nu ook niet gereageerd op de inhoud van de Piketpalen-notitie, en was het bestuur ook net bereid om alternatieven te bespreken.
Als gevolg hiervan dreigde in het VO een tweedeling te ontstaan, aangaande het formuleren van een advies. Om een impasse te voorkomen, hebben wij onze Piketpalen-notitie tijdelijk geparkeerd en meegewerkt aan een gezamenlijk VO-advies, dat op 24 juni jl. aan het bestuur is aangeboden in de vorm van een voorlopig oordeel inzake het invaarbesluit.
Pas in september van dit jaar kwam er enige ruimte voor dialoog, maar die werd beperkt tot een tiental punten, waarbij het bestuur enkel bereid bleek wat te bewegen richting voorstellen van de actieven, maar niet naar die van de gepensioneerden. Dit leidde opnieuw tot grote teleurstelling bij onze fracties en bevestigde de noodzaak om terug te keren tot onze eerder ingenomen standpunten, zoals verwoord in de Piketpalen-notitie.
Evenwichtigheid:
De vereiste evenwichtigheid is een open norm die sociale partners invullen, het pensioenfonds toetst en waar DNB op toeziet. Hoewel DNB geen toezicht houdt op de arbeidsvoorwaardelijke keuzes van sociale partners, ziet de toezichthouder wel toe op juiste hantering en de kwantitatieve uitkomsten van de gekozen maatstaven in bandbreedtes. Uiteindelijk gaat het in de evenwichtige besluitvorming om het geheel der doelstellingen, waarbij in ieder geval de pensioenverwachtingen en het netto profijt van verschillende deelnemersgroepen zijn gewogen. De rekenkundige modellen die hiervoor worden gehanteerd zijn volgens deskundigen zoals Drs. Daan Kleinloog AAG in een artikel in Pensioen & Praktijk aantoont[1], daarvoor niet ontworpen of geschikt. Deze modellen zijn ook niet bedoeld om te bepalen of een deelnemer er iets bij krijgt of niet. Met name zijn wij van mening dat netto-profijt modellen o.b.v. risico-neutrale economische scenario's ongeschikt zijn om als basis te dienen om de evenwichtigheid bij invaren te toetsen. Daarnaast constateren wij in de pensioenvooruitzichten leeftijdsafhankelijke bandbreedtes die, gezien hun extreme spreiding in de diverse scenario’s, elk toetsend of sturend doel missen. Er bestaat geen wetenschappelijk gevalideerde methode die een daadwerkelijk objectief evenwichtige uitkomst garandeert. Er kan alleen een legitiem consensus-resultaat worden bereikt als ALLE groepen deelnemers zich kunnen vinden in de uiteindelijke vermogensverdeling. Rekenmodellen kunnen daarbij ondersteunen, maar mogen niet leidend zijn. De niet onderbouwde stelling van het bestuur dat voorstellen van de NBP-fractie niet evenwichtig zouden zijn in tegenstelling tot hun keuzes van beleid zijn hebben ons dan ook niet overtuigd. Wij hebben tevergeefs er steeds erop vertrouwd dat de gebleken tegenstellingen in een open dialoog zouden worden opgelost.
Geconcludeerd moet dan ook worden dat wij hebben actief naar consensus hebben gezocht, maar die niet kunnen bereiken. Wij zijn en voelen ons niet gehoord.
Evenwichtige belangenafweging
Nu het ABP-bestuur geen aanleiding ziet om invaren af te wijzen, zal het op grond van artikel 46b, eerste lid Besluit uitvoering Pw en Wvb aan DNB nog wel moeten onderbouwen op welke wijze is voldaan aan de verplichting tot evenwichtige belangenafweging als bedoeld in artikel 105, tweede lid, Pw. Als van de uitkomst van de belangenafweging gesteld kan worden dat (een deel) van de deelnemers, gewezen deelnemers, andere aanspraakgerechtigden of pensioengerechtigden zich niet op evenwichtige wijze vertegenwoordigd kunnen voelen, terwijl voldaan is aan alle hiervoor genoemde eisen, kan dit voor DNB alsnog aanleiding zijn een verbod op te leggen.[2] Wij doen daarom een beroep op DNB om een verbod op te leggen, omdat wij ons als fracties – mede gezien het procesverloop - duidelijk niet op evenwichtige wijze vertegenwoordigd en gehoord voelen.
Inhoud:
Koopkrachtsturing:
Koopkrachtsturing ontbreek volledig in de voorstellen van sociale partners en ABP-bestuur, ondanks hun ambitie tot koopkrachtbehoud. Het transitieplan definieert een koopkrachtig pensioen als gemiddeld meegroeiend met inflatie op lange termijn, wat voor gepensioneerden met een relatief korte levensverwachting weinig soelaas biedt. De jaarlijkse pensioenaanpassingen tonen bovendien geen enkele relatie meer met de inflatie in dat jaar. Ook ontbreekt het zicht in verwachte pensioenstijgingen na transitie in de diverse scenario’s. Dit alles zal het vertrouwen onder gepensioneerden naar verwachting flink schaden.
Wij pleiten daarom voor actieve koopkrachtsturing op CPI-basis in de uitkeringsfase. Bijvoorbeeld via een reëel beschermingsrendement of ‘inflatiegerichte toedelingsregels’ [3]. o.b.v. de CPI-index.
Een hogere risicoblootstelling voor gepensioneerden die daarvoor noodzakelijk is, achten wij aanvaardbaar. Ons voorstel daartoe werd afgewezen op basis van een vermeende risicovoorkeur uit het RPO-onderzoek, terwijl daarin nooit is gevraagd of deelnemers voor koopkrachtbehoud méér risico zouden willen nemen; een vraag die wij expliciet hebben voorgesteld in het RPO-onderzoek, maar die is geweigerd.
Zoals gesteld in de Piketpalen-notitie is koopkrachtsturing voor ons een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen instemmen met invaren, zowel in de transitieperiode, bij het invaren als in het nieuwe contract.
Overigens is koopkrachtsturing niet alleen van belang voor gepensioneerden maar ook voor actieven.
Wij zijn ons ervan bewust dat effectieve koopkrachtsturing wettelijke aanpassingen vereist. Wij hadden verwacht dat bestuur en sociale partners zich duidelijk zouden uitspreken voor het sturen op koopkracht en hiervoor concrete initiatieven zouden aankondigen in het implementatieplan. Dat is niet gebeurd.
Compensatie voor indexatie achterstand (achterstallige koopkrachtsturing):
Wij achten het evenwichtig om bij invaren, ook bij een dekkingsgraad van 110%, een compensatie voor indexatie achterstand van 3% toe te kennen. Ter financiering hiervan hebben wij voorgesteld de solidariteitsreserve bij invaren te verlagen. Wij beschouwen dit als evenwichtig nu een deel van het vermogen wordt gealloceerd voor compensatie van de afschaffing van de doorsneesystematiek nu sociale partners niet gekozen hebben voor financiering daarvan uit de premies.
Spreiding van overschotten bij invaren:
De keuze van een 10-jaars default spreidingsduur verlaagt de pensioenuitkering van gepensioneerden. Voor ons is deze keuze een breekpunt. Wij hebben gekozen voor 1 jaar, dus geen spreiding, waartoe kennelijk inmiddels ook een aantal andere grote pensioenfondsen hebben besloten (tot dekkingsgraad van 135% geen spreiding bij vermogensverdeling).
Spreiding bij uitkeringen:
Wij zijn tegen de gekozen spreiding van financiële resultaten bij aanpassingen van de pensioenuitkeringen na de transitie. Hierdoor wordt de verwachte verhoging van de pensioenuitkering vertraagd, terwijl de gekozen systematiek vrijwel niet aan gepensioneerden uit te leggen is.
[1] https://sprenkels.nl/aandachtspunten-bij-herverdeling-op-basis-van-alm-berekeningen/
[2] https://www.dnb.nl/voor-de-sector/open-boek-toezicht/sectoren/pensioenfondsen/verzamelpagina-transitie-wet-toekomst-pensioenen/besluitvorming-en-invaren/qa-redenen-voor-dnb-om-een-verbod-op-invaren-op-te-leggen/#:~:text=Als%20van%20de,op%20te%20leggen
[3] https://www.financialinvestigator.nl/nl/nieuws-detailpagina/2024/05/22/henk-bets-biedt-de-wtp-echt-koopkrachtbehoud#:~:text=Dit%20dilemma%20kan%20als%20volgt%20worden%20opgelost
11 oktober 2025
Abel Nijdam,
Lid verantwoordingsorgaan
Fractievoorzitter FOG-ABP
Klik op de link. U verlaat hiermee de nieuwsbrief.
2. Tegemoetkoming notariskosten bij het opmaken van een levenstestament
Op de algemene ledenvergadering in april 2025 is aangegeven dat het bestuur bereid is een bepaalde tegemoetkoming te geven in de kosten als leden van de KVEO of daarmee gelijkgestelden een testament of levenstestament laten opmaken bij een notaris.
Dit is een nieuw voordeel exclusief voor leden dat wordt toegevoegd aan het hoofdstuk Ledenvoordeel op onze website https://kveo.nl/algemeen/ledenvoordeel-voor-leden-van-de-kveo
Voor de duidelijkheid: het moet gaan om een testament of een levenstestament dat is opgemaakt door een notaris. Een wilsverklaring – niet notariële akte - waarin medische wensen zijn vastgelegd of een euthanasieverklaring horen er niet bij.
Uitvoering regeling tegemoetkoming notariskosten bij het opmaken van een levenstestament
Een lid (of daarmee gelijkgestelde) die bij een notaris een levenstestament of testament heeft laten opmaken stuurt een copie van de factuur van de notaris naar de secretaris. Deze controleert of het (levens)testament betrekking heeft op een lid van de KVEO of daarmee gelijkgestelde en stuurt de factuur door naar de penningmeester die zorg draagt voor betaling van de vergoeding aan het lid.
De regeling is van toepassing op alle leden zoals genoemd in artikel 3 en 4 van de statuten, Dat zijn: leden en begunstigers, ereleden, leden van verdiensten en de personen die door het bestuur tot het lidmaatschap zijn toegelaten.
Welke vergoeding betaalt de KVEO? De vergoeding is € 50 per lid of daarmee gelijkgestelde die een testament of levenstestament heeft laten opstellen door een notaris.
De ingangsdatum is 1 januari 2025; doorslaggevend is de datum waarop het testament is gepasseerd.
Een nieuw lid of speciale begunstiger, die nog geen contributie betaalt gedurende de eerste 12 maanden van zijn/haar lidmaatschap verplicht zich tenminste nog drie jaar onafgebroken lid te blijven van de KVEO na die “gratis” periode; dit geldt zowel voor testament als voor levenstestament.
Het testament of levenstestament kan bij elke notaris in Nederland worden opgemaakt. Testamenten niet opgemaakt in Nederland behoeven vooroverleg met voorzitter en secretaris voordat een besluit tot toekenning tegemoetkoming wordt genomen.
Let op: De vergoeding is niet onbeperkt; in 2025 is er een maximum van € 10.000 gereserveerd voor deze regeling. In de begroting 2026 wordt een bedrag opgenomen van € 20.000. Wanneer het maximum is bereikt, stopt de toekenning.
De regeling wordt eind 2026 geëvalueerd.
Toelichting
Testament
In een testament bepaal je wat er met je bezittingen en schulden gebeurt als je er niet meer bent. Een testament wordt daarom ook wel 'je laatste wil' genoemd. Een testament is altijd geldig. Zelfs als je trouwt. Een testament is alleen rechtsgeldig als het is opgemaakt door een notaris en is ingeschreven in het testament register
Een testament is nodig als je andere wensen hebt dan de verdeling volgens de wet. Zonder testament bepaalt de wet wie je erfenis krijgt en hoeveel. Bij bijvoorbeeld de volgende wensen is een testament nodig:
- Nalaten aan een goed doel of je kleinkinderen
- Benoemen van een executeur
- Besparen erfbelasting
- Onterven van de wettelijke erfgenamen
Levenstestament
In een levenstestament staat wie voor jou zaken mag regelen als je nog leeft, maar niet in staat bent om beslissingen te nemen. Je bent dan wilsonbekwaam. Dat kan tijdelijk zijn. Of permanent na een ernstig ongeluk of ziekte. Een levenstestament vervalt na je overlijden. In een testament leg je vast wat er met je bezittingen moet gebeuren na je overlijden.
- Een levenstestament is een document waarin je bijvoorbeeld je partner of kind een machtiging geeft om namens jou beslissingen te nemen. Je beschrijft ook wat je financiële en persoonlijke wensen zijn. Dan is het voor je gevolmachtigde en voor alle andere partijen zoals de bank duidelijk wat je wilt. Wanneer je dat niet meer kunt vertellen.
- Om financiële zaken te kunnen regelen, is een levenstestament (volmacht) van de notaris nodig. Voor persoonlijke zaken kun je ook zelf een verklaring maken. Een levenstestament bij de notaris laten opstellen heeft wel een aantal voordelen.
Artsenfederatie KNMG adviseert om je medische wensen vast te leggen in een wilsverklaring en niet in je levenstestament. Met een levenstestament loop je het risico dat het niet gaat zoals je wilt. Een wilsverklaring is een zelfgemaakte verklaring waarin je in je eigen woorden opschrijft welke medische behandelingen je wel en niet wilt.
Klik op de link. U verlaat hiermee de nieuwsbrief.
3. Nieuw Lid van Verdienste: Hans van der Vecht (rayonofficier Den Haag)
Begin augustus van dit jaar is maj (R) b.d. Hans van der Vecht door het bestuur benoemd tot Lid van Verdienste van de vereniging.
Hans van der Vecht is gedurende een lange periode actief voor de vereniging in verschillende functies waarvan hij de laatste functie, die van rayonofficier van het rayon Den Haag, sinds 1 januari 2019 tot op heden met verve vervult.
Met groot enthousiasme en inzet organiseert hij de maandelijkse activiteiten voor het rayon. Voorts besteedt hij aandacht aan het welzijn van de rayonleden met onder meer attenties en acte de présence bij bijzondere gebeurtenissen.
Klik op de link. U verlaat hiermee de nieuwsbrief.
4. Hoe veilig bent u online?
Misschien heeft u het gemist maar afgelopen 8 oktober was de Dag van de Digitale Weerbaarheid. Een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Zeker voor ouderen en senioren. En dus zeker ook voor de leden van onze vereniging KVEO.
Met deze dag werd een cursus gelanceerd om eenieder zich te leren wapenen tegen digitale fraude en oplichting. Zo kunt u op de website www.digitale-weerbaarheid.nl alles lezen over digitale babbeltrucs, Veilig Online, Pas op voor helpdeskfraude, Fake News, en nog vele andere onderwerpen.
Organisaties zoals KPN werken daarom samen met SeniorWeb om mensen te waarschuwen en digitaal weerbaar te maken.
Digitale weerbaarheid is een steeds belangrijker thema in de tijd waarin we leven. Met veel technologische mogelijkheden die heel snel veranderen. En dit geldt extra voor senioren en ouderen.
Ook SeniorWeb zet zich in om senioren te helpen digitaal weerbaarder te worden.
Senioren zijn vaak extra kwetsbaar voor online criminaliteit. Het tempo waarin AI en technologische vernieuwingen mensen om de tuin proberen te leiden gaat zó snel. Dan komt (extra) betrouwbare hulp heel goed van pas.

SeniorWeb is een aanbieding voor leden van de KVEO die geïnteresseerd zijn in digitale ondersteuning.
Zie ook de pagina Ledenvoordeel.
Klik op de link. U verlaat hiermee de nieuwsbrief.
5. Blijf verbonden via onze website
De KVEO-website is het centrale communicatiemiddel van onze vereniging. Waar u ook bent en wanneer u maar wilt – met internettoegang via smartphone, tablet, laptop of zelfs een openbare computer – is onze website wereldwijd beschikbaar.
Op de website kunt u altijd ons magazine EERVOL doorbladeren en actuele publicaties, berichten en nieuwsbrieven lezen. Ook vindt u er nieuws en achtergrondinformatie over de KVEO, onze doelstellingen en thema’s, én over de Nederlandse krijgsmacht. Zo blijft u altijd op de hoogte van wat er speelt binnen en rondom onze vereniging.
Daarnaast kunt u luisteren naar interessante podcasts en leest u nieuws van onze partners. In de KVEO-kalender ziet u alle geplande bijeenkomsten en activiteiten van de KVEO en haar rayons. Elk rayon heeft bovendien een eigen pagina voor lokaal nieuws en informatie – zo blijft u betrokken en verbonden met uw rayon.
De website is eenvoudig te navigeren. Mocht u toch iets niet direct kunnen vinden, gebruik dan de krachtige zoekfunctie in het menu.
Regelmatig publiceren we ook nieuws of artikelen die door leden zijn aanbevolen. Soms betreft dat een opinie die – met hulp van AI with a human in the loop – is bewerkt, verrijkt, vertaald of omgezet naar een samenvatting, podcast of visuele presentatie.
Een voorbeeld hiervan treft u hieronder aan onder: 6.
6. China's Cybermilitie: Onbeperkte Oorlogsvoering en Civiele Fusie
Dit strategische document analyseert China's groeiende cybermacht door zich te richten op de 'dubbele aard' van hun aanpak, namelijk de integratie van formele militaire eenheden met civiele cybermilities. De kern van deze strategie is de doctrine van 'Onbeperkte Oorlogsvoering', die pleit voor het neutraliseren van technologisch superieure tegenstanders door hun afhankelijkheid van technologie en kritieke infrastructuur aan te vallen, een concept dat ook wel de "Assassin's Mace" wordt genoemd. Het cybermilitiesysteem, gekenmerkt door professionalisering en Militair-Civiele Fusie (MCF), biedt de PLA een schaalbare reservemacht voor zowel defensieve als offensieve taken, inclusief strategische misleiding en beïnvloeding van de publieke opinie. Hoewel er uitdagingen zijn in fragmentatie en mobilisatie, vormt deze georganiseerde fusie van civiele expertise en militaire ambitie een cruciale, doch vaak onderschatte, bedreiging voor de westerse veiligheid.
Naar wens kunt u dit opiniestuk lezen via de website. Maar het is ook mogelijk om deze eerst te downloaden en te lezen via de pdf (eventueel via een e-reader) en kunt u het lezen ook in combinatie doen met het beluisteren van de podcast en/of te bekijken via de visuele presentatie.
Beluister deze opinie als podcast
Strategische Analyse: China's Cybermilitie en de Doctrine van 'Onbeperkte Oorlogsvoering'
1. Inleiding: De Dubbele Aard van China's Cyberoorlogsvoering
De groeiende cybermacht van de Volksrepubliek China wordt gedragen door een strategische aanpak met een dubbele aard. Enerzijds is er de zichtbare modernisering van de formele militaire cyberstrijdkrachten, zoals de People's Liberation Army Cyberspace Force (PLACSF). Anderzijds, en vaak minder belicht, is er de ontwikkeling van een asymmetrische capaciteit via de systematische integratie van civiele milities. Deze strategie is diep geworteld in de doctrine van 'Onbeperkte Oorlogsvoering' en maakt gebruik van de expertise en middelen van de private sector om de militaire slagkracht te vergroten. Het is juist dit tweede, minder zichtbare aspect—de mobilisatie van civiele cyberkrachten—dat cruciaal is voor een correcte inschatting van de dreiging die van Beijing uitgaat.
Recente analyses van China's cybermilitiesysteem tonen een significante transformatie van een perifeer instrument naar een strategisch relevant onderdeel van de PLA's cyberoorlogsvoeringsarchitectuur. De kernbevindingen van deze ontwikkeling laten zich als volgt samenvatten:
- Verhoogde Veerkracht en Surge-capaciteit: Het militiesysteem biedt het Volksbevrijdingsleger (PLA) een schaalbare reservemacht die de operationele capaciteit in het netwerkdomein met minimale voorbereidingstijd kan uitbreiden. In tegenstelling tot conventionele reserves, maken cybermilities gebruik van burgers die reeds beschikken over waardevolle technische expertise. Hierdoor is de functionele kloof tussen actieve en reserve-eenheden aanzienlijk kleiner dan in traditionele militaire domeinen.
- Essentiële Rol in Hoog-risico Scenario's: Militaire planners van de PLA hebben de cybermilities geïdentificeerd als een vitale ondersteunende kracht in specifieke scenario's, zoals een toekomstige invasie van Taiwan of een crisis in de Zuid-Chinese Zee. Deze eenheden worden niet alleen ingezet voor ondersteunende taken, maar ook om offensieve cybermissies aan te vullen, zoals misleidingsoperaties en de beïnvloeding van de publieke opinie.
- Professionalisering en Diversificatie: Onder leiding van Xi Jinping heeft de Partij-staat hervormingen doorgevoerd die de professionaliteit van de milities vergroten. De rekrutering, die traditioneel gericht was op universiteiten en staatsbedrijven, is uitgebreid naar commerciële cyberbeveiligingsbedrijven van wereldklasse. Door middel van een combinatie van dwingende beleidsmaatregelen en financiële prikkels wordt de private sector steeds dieper geïntegreerd in de nationale defensiestructuur.
Deze georganiseerde fusie van civiele en militaire cybercapaciteiten is geen toevallige ontwikkeling, maar de logische uitkomst van een decennialang gerijpte militaire doctrine.
2. De Doctrinaire Basis: 'Onbeperkte Oorlogsvoering'
De intellectuele pijler onder China's asymmetrische cyberstrategie is het concept van 'Onbeperkte Oorlogsvoering' (Unrestricted Warfare), geformuleerd in 1999 door twee PLA-kolonels, Qiao Liang en Wang Xiangsui. De strategische essentie van deze doctrine is het neutraliseren van een technologisch superieure tegenstander, zoals de Verenigde Staten en de NAVO, door conventionele militaire confrontatie te vermijden en in te zetten op de kwetsbaarheden van de tegenstander buiten het traditionele slagveld.
De kernprincipes van de doctrine zijn diep beïnvloed door de eeuwenoude leringen van de Chinese strateeg Sun Tzu, die pleitte voor het aanvallen van de zwakke punten van de vijand en het vermijden van diens sterke punten. Qiao en Wang concludeerden dat de grootste kwetsbaarheid van het Westen de diepe afhankelijkheid van technologie is, zowel op militair als op civiel gebied. Command & control, navigatie, financiële transacties en kritieke infrastructuur zijn allemaal afhankelijk van satellietnetwerken en computersystemen. Het uitschakelen van deze "technologische kruk" zou niet alleen de militaire slagkracht van het Westen verlammen, maar kan ook leiden tot de ineenstorting van de samenleving. In plaats van "de strijd te voeren die bij de wapens past", zoals westerse mogendheden volgens hen doen, moet China "de wapens bouwen die bij de strijd passen". Concrete voorbeelden die zij noemen, zijn een door de mens veroorzaakte beurscrash of een computervirus, die beide als "new-concept weapons" worden beschouwd.
Dit leidt tot het concept van de "Assassin's Mace": het strategische principe om een technologisch superieure tegenstander te neutraliseren door de inzet van specifieke, vaak goedkopere, 'game-changing' capaciteiten die de conventionele krachtsverhoudingen tenietdoen. Cyberaanvallen zijn een perfect voorbeeld van een dergelijk wapen. Ze zijn kostenefficiënt, moeilijk te attribueren en kunnen verwoestende schade toebrengen aan de economische en sociale stabiliteit van een tegenstander. In bredere zin kan het cybermilitiesysteem als geheel worden beschouwd als de belichaming van deze doctrine: een relatief goedkope, asymmetrische methode om een massale, schaalbare cybercapaciteit te genereren die een technologisch superieure maar numeriek beperkte tegenstander kan overweldigen.
De praktische toepassing van deze doctrine is zichtbaar in een reeks recente, grootschalige Chinese cyberoperaties:
- Salt Typhoon: Een operatie die de wereldwijde communicatie-infrastructuur die het internetverkeer draagt, heeft gecompromitteerd. De schaal van deze aanval was zo groot dat westerse inlichtingendiensten het een "nationale defensiecrisis" noemden.
- Volt Typhoon: Deze operatie richtte zich op kritieke infrastructuur in de Verenigde Staten, waaronder de energie-, water- en communicatiesector. Volgens de voormalige FBI-directeur Christopher Wray werden de systemen van 23 verschillende pijpleidingoperatoren gecompromitteerd, met als doel om pre-positioned access te verkrijgen voor toekomstige aanvallen.
- APT31 en APT40: Deze door de staat gesponsorde groeperingen hebben zich gericht op een breed scala aan doelwitten, waaronder politieke dissidenten, overheidsfunctionarissen, bedrijven en universiteiten in de VS en Europa, met als doel spionage en het verkrijgen van intellectueel eigendom.
Deze operaties illustreren een strategie die niet gericht is op een directe militaire confrontatie, maar op het systematisch ondermijnen van de technologische fundamenten van de tegenstander. Om deze doctrine effectief uit te voeren, heeft China een specifieke organisatorische structuur ontwikkeld.
3. Operationalisering van de Doctrine: Het Cybermilitiesysteem
Het cybermilitiesysteem is het onvermijdelijke organisatorische antwoord op de strategische vragen die de doctrine van 'Onbeperkte Oorlogsvoering' oproept. Waar de doctrine pleit voor het uitbuiten van de maatschappelijke zwaktes van een tegenstander, biedt het militiesysteem het concrete mechanisme om de maatschappelijke elementen—in dit geval de technologische experts en middelen van de civiele sector—te mobiliseren die nodig zijn om dit te bereiken. Dit systeem vertaalt de abstracte principes van 'Onbeperkte Oorlogsvoering' en Militair-Civiele Fusie (MCF) naar een concrete, inzetbare strijdmacht, waarmee de PLA zijn formele strijdkrachten kan ontlasten en tegelijkertijd een enorme reserve aan talent kan aanboren.
3.1 Evolutie onder Xi Jinping: De Professionaliseringsslag
Onder het leiderschap van Xi Jinping is de status van de cybermilities getransformeerd van een perifeer, losjes georganiseerd geheel naar een meer professionele en operationeel relevante reservemacht. Een artikel uit 2017 van An Weiping, destijds plaatsvervangend stafchef van het Northern Theater Command van de PLA, identificeerde vier centrale focusgebieden voor deze hervorming:
- De coördinatie van militair-civiele fusieafdelingen op alle niveaus van overheid en leger.
- De versterking van het juridische en regelgevende kader om de inzet van civiele cybercapaciteiten te standaardiseren.
- Investeringen in infrastructuur voor duaal gebruik, zoals cyber-oefenterreinen en communicatienetwerken.
- Een strakkere integratie tussen civiele en militaire actoren voor zowel training in vredestijd als inzet in oorlogstijd.
De 2018 National Conference on Cybersecurity and Informatization was een cruciaal keerpunt. De beleidsaanpassing die hieruit voortkwam, was de erkenning dat de private sector onmisbaar is voor nationale cyberdefensie, maar dat de inzet hiervan uitsluitend mag plaatsvinden onder een strikt "gemilitariseerd, gesystematiseerd en systemisch" kader van toezicht door de Partij-staat. Dit moest voorkomen dat de staatscontrole over de nationale veiligheid zou eroderen. De hervormingen die sindsdien zijn doorgevoerd, kunnen in vier dimensies worden samengevat:
|
Hervormingsgebied |
Kerninitiatieven |
|
Juridisch & Regelgevend |
Gebruik van permissieve wetgeving (zoals de Cybersecurity Law 2017) en interne Partij-kaders om lokale experimenten en de normalisering van civiele mobilisatie te legitimeren. |
|
Organisatorisch |
Ontwikkeling van "cyber defense talent databases", verbeterde data-uitwisseling met Theater Commando's, en de oprichting van een nieuw Joint Command Organization and Operation System. |
|
Menselijk Kapitaal |
Diversificatie van rekrutering (van studenten naar professionals), uitbreiding naar de private techsector, en versterking van technische training en politiek-ideologische educatie. |
|
Materieel & Infrastructuur |
Co-ontwikkeling van cyber training ranges in publiek-private partnerschappen en het verstrekken van moderne uitrusting (zoals commandovoertuigen en voor BeiDou-satellieten geschikte handheld terminals). |
3.2 Huidige Structuur en Functie
Het genereren van troepen (force generation) voor de cybermilitie is een gelaagd proces. Provinciale en gemeentelijke comités coördineren de identificatie van middelen, terwijl de implementatie wordt overgelaten aan de People's Armed Forces Department (PAFD)-kantoren op districtsniveau. Deze kantoren werken samen met werk-eenheden (danwei), zoals universiteiten en bedrijven, om personeel toe te wijzen en de paraatheid te monitoren.
Traditioneel was de rekrutering gebaseerd op administratieve druk op staatsbedrijven en universiteiten. Steeds vaker worden echter op prikkels gebaseerde modellen toegepast om de private sector te betrekken, zoals belastingvoordelen, voorkeursbehandeling bij openbare aanbestedingen en toegang tot overheidsleningen.
De cybermilitie-eenheden zijn onderverdeeld in drie hoofdcategorieën:
- Standaardeenheden (常备型): Dit zijn permanente formaties die zijn ingebed in overheidsinstanties en grote staatsbedrijven in de telecomsector. Ze handhaven een constante operationele paraatheid.
- Reserve-eenheden (储备型): Dit is een talentenpool van technisch personeel afkomstig uit het MKB in de IT-sector en georganiseerde netwerken van cyber-enthousiastelingen. Zij bieden surge-capaciteit in tijden van crisis.
- Experteenheden (专家型): Deze eenheden bestaan uit elite-personeel van universiteiten, onderzoeksinstituten en R&D-bedrijven. Zij vervullen complexe, adviserende of missiekritieke rollen.
Lidmaatschap vereist een combinatie van "rood" (politieke betrouwbaarheid en loyaliteit aan de Partij) en "expert" (technische competentie). De selectie geeft prioriteit aan "high-tech talent, professionele vaardigheden en gedemobiliseerd militair personeel" om te verzekeren dat de eenheden zowel ideologisch zuiver als technisch capabel zijn.
3.3 Missiespectrum: Van Defensie tot Offensieve Ondersteuning
De cybermilities hebben een breed en divers missiespectrum dat vier primaire categorieën omvat:
- Beveiliging van Kritieke Netwerkinfrastructuur: Milities worden beschouwd als de "hoofdmacht" (main force) in de verdediging van vitale infrastructuur, zoals telecomnetwerken, industriële controlesystemen en DNS-infrastructuur. Ze identificeren kwetsbaarheden en herstellen systemen na cyberaanvallen of fysieke verstoringen.
- Strategische Reserve voor de PLA: De milities fungeren als een strategische reserve voor de PLA met capaciteiten die parallel lopen aan die van de formele cyberstrijdkrachten (PLACSF en PLAISF). In vredestijd nemen ze ondersteunende taken op zich, zoals firewall-onderhoud, waardoor elite-eenheden zich kunnen richten op offensieve missies. In een conflictsituatie kunnen ze echter ook worden ingezet voor offensieve operaties zoals jamming, netwerkinbraken en de inzet van kwaadaardige code, met specifieke training voor scenario's in de Zuid-Chinese Zee en rond Taiwan.
- Strategische Misleiding: Een minder gedocumenteerde maar belangrijke functie is het optreden als "valse en vermomde doelen" om vijandelijke targeting te compliceren. Dit kan inhouden dat ze honeypots opzetten die gevoelige systemen imiteren of valse command-and-control-communicatie genereren om de aandacht van de tegenstander af te leiden.
- Beheer van de Publieke Opinie: Milities spelen een cruciale rol in public opinion guidance (舆论引导). Hun taken omvatten het monitoren van online discussies, het analyseren van sentiment, het onderdrukken van "schadelijke geruchten" en het actief promoten van de staatsnarratieven. De inzet tijdens de COVID-19-pandemie was meer dan alleen een voorbeeld van deze missie; het diende als een grootschalige, reële stresstest voor het hele systeem. Het bood de PLA de gelegenheid om "smart mobilization"-instrumenten te beproeven en tekortkomingen in de interinstitutionele samenwerking onder crisisomstandigheden te identificeren en aan te pakken.
Deze theoretische structuur en missies worden in de praktijk gebracht door een voorhoede van toonaangevende technologiebedrijven die de visie van de Partij-staat op militair-civiele fusie belichamen.
4. De Voorhoede in Actie: Casestudies van Militair-Civiele Fusie
De cybermilitie-eenheden van bedrijven als Qihoo 360 en Antiy Labs zijn niet representatief voor de gemiddelde militie-eenheid in China. Ze vormen echter de voorhoede en dienen als het model dat de Partij-staat voor ogen heeft voor de toekomst van het systeem: een diepe, naadloze integratie van de meest geavanceerde private cybercapaciteiten in de nationale defensiestructuur.
4.1 Casestudy: Qihoo 360
De cyberveiligheidsmilitie-eenheid van Qihoo 360, bekend als de Jiuxianqiao Street eenheid in Beijing, is een van de meest prominente voorbeelden van militair-civiele fusie.
- Missie en relatie met de Partij-staat: De missie van de eenheid is het ondersteunen van de PLA om te "zegevieren in toekomstige cyberoorlogsvoering". De voorzitter van 360 Enterprise Security Group, Qi Xiangdong, benadrukte deze ideologische afstemming door te stellen dat "cyberveiligheid verbonden is met nationale veiligheid, consolidatie van het regime, sociale stabiliteit en de uitkomst van oorlog". De militie functioneert als een formeel kanaal om netwerkverdediging en dreigingsinformatie aan de PLA te leveren.
- Samenstelling en training: De eenheid wordt geleid door actieve militaire kaders en rekruteert personeel uit de technische afdelingen van Qihoo, met een sterke voorkeur voor Partijleden. De training is tweeledig: een ingebedde Partij-afdeling zorgt voor politieke en ideologische indoctrinatie, terwijl technische vaardigheden worden aangescherpt via gastcolleges van experts van de Academy of Military Sciences (AMS) en de National Defense University (NDU).
- Operationele capaciteiten: De competenties van de militie omvatten:
- Het bouwen van defensieve systemen voor militaire internetdiensten.
- Samenwerking met het MKB op het gebied van R&D voor defensieve oplossingen.
- Analyse en monitoring van Advanced Persistent Threats (APT's).
- Netwerkmonitoring, cyberaanval en -verdediging, en beheer van de publieke opinie.
4.2 Casestudy: Antiy Labs
Antiy Labs, een ander toonaangevend cyberbeveiligingsbedrijf, onderhoudt de grootste bekende cybermilitie-eenheid in China, met meer dan 100 personeelsleden.
- Unieke relatie met de Partij-staat: De oprichter van Antiy, Xiao Xinguang, heeft een unieke positie als lid van de Chinese People's Political Consultative Conference (CPPCC), een hoog politiek adviesorgaan. Hij gebruikt deze positie om het nationale beleid te beïnvloeden en Antiy Labs te positioneren als een nationaal model voor militair-civiele integratie.
- Missie en focus: De missie van Antiy's militie is gericht op incidentrespons en de bescherming van kritieke informatie-infrastructuur. Gezien de locatie van het hoofdkantoor in Harbin, is er een waarschijnlijke focus op het noordoostelijke theater, dat grenst aan Rusland en Noord-Korea.
- Beleidsinvloed: Xiao Xinguang heeft beleidsvoorstellen gedaan die de strategische visie van Antiy weerspiegelen. Hij pleit voor een geïntegreerd nationaal noodresponsraamwerk dat middelen van de overheid en private bedrijven samenvoegt onder de centrale aansturing van de PLA's cyberstrijdkrachten (voorheen PLASSF, de inmiddels gereorganiseerde overkoepelende strategische eenheid, nu PLACSF/PLAISF).
Deze casestudies illustreren de geavanceerde implementatie van Militair-Civiele Fusie, maar onthullen ook de diversiteit in aanpak. Waar Qihoo 360 een technologische reus is die via formele Partijstructuren wordt geïntegreerd voor een breed missiespectrum, vertegenwoordigt Antiy Labs een meer gespecialiseerd, door de oprichter gedreven model dat het beleid actief van binnenuit vormgeeft. Deze flexibiliteit toont de verfijning van de MCF-strategie, die verre van een eenvormige aanpak is en zich aanpast aan de unieke capaciteiten van verschillende private actoren.
5. Strategische Beoordeling: Capaciteiten, Uitdagingen en Toekomstperspectief
China's cybermilitiesysteem heeft onder Xi Jinping onmiskenbaar grote vooruitgang geboekt. Toch wordt de huidige staat gekenmerkt door een fundamentele spanning die voortvloeit uit zijn dubbele aard: de ambitie van gecentraliseerde militaire controle versus de realiteit van een gedecentraliseerde, civiele basis. Hoewel de professionalisering is toegenomen, blijven er significante structurele uitdagingen bestaan die de strategische effectiviteit van het systeem kunnen ondermijnen.
Structurele Uitdagingen en Kwetsbaarheden
- Structurele Fragmentatie en Afhankelijkheid: Het systeem is sterk afhankelijk van lokale infrastructuur en menselijk kapitaal. Dit leidt tot grote capaciteitsverschillen tussen economisch ontwikkelde kustprovincies en minder ontwikkelde, maar strategisch belangrijke, binnenlandse regio's zoals Tibet en Xinjiang. Deze fragmentatie belemmert de flexibele inzet van eenheden op nationaal niveau.
- Uitdagingen in Rekrutering, Training en Behoud: Veel private bedrijven, met name het MKB, zijn terughoudend om hun schaarse en hoogwaardige technische personeel vrij te maken voor miltietaken. Bovendien missen veel technisch bekwame rekruten de nodige "battlefield literacy"—militaire discipline en operationele veiligheidsprotocollen. Het gebrek aan geschikte trainingsinfrastructuur, zoals cyber-oefenterreinen, verergert dit probleem.
- Tekortkomingen in het Mobilisatiesysteem: Er ontbreekt nog steeds een nationaal, verenigd strategisch reservemechanisme. Veel lokale autoriteiten vertrouwen nog op papieren administratie of verouderde databases, wat een real-time inventarisatie van cybermiddelen en een snelle, gecoördineerde mobilisatie bemoeilijkt.
Implicaties voor Westerse Veiligheid
Ondanks deze beperkingen is het niet langer houdbaar om de Chinese cybermilities als een perifeer fenomeen te beschouwen. De implicaties voor de westerse veiligheid zijn aanzienlijk:
- De grens tussen actieve en reserve cyberstrijdkrachten vervaagt. Dit geeft China een schaalbare surge-capaciteit die in een conflictsituatie snel kan worden geactiveerd, waardoor de druk op de tegenstander kan worden opgevoerd en volgehouden.
- Westerse inlichtingendiensten en dreigingsanalisten moeten hun focus verbreden. Een exclusieve aandacht voor staatsgestuurde APT-groepen is onvoldoende. De analyse moet worden uitgebreid naar het bredere ecosysteem van in de private sector ingebedde milities.
- Het risico van onderschatting is groot. Als deze opkomende component van China's cybermacht wordt genegeerd in operationele planning en dreigingsanalyses, kan de schaal en veerkracht van de Chinese cybercapaciteit in een toekomstig conflict ernstig worden onderschat.
Hoewel het cybermilitiesysteem nog onvolkomen is, wijst de voortdurende investering en hervorming door de Partij-staat op de potentiële opkomst van een formidabel instrument. De kern van deze strategie is een strategische paradox: de grootste kracht van het systeem—het aanboren van de enorme, innovatieve civiele sector—is tegelijkertijd de bron van zijn grootste zwakte: het gebrek aan gecentraliseerde militaire discipline en uniform commando. Toch creëert deze fusie van civiele expertise en militaire ambitie een latente, maar krachtige reservemacht die de strategische balans in een toekomstig conflict aanzienlijk kan beïnvloeden. Het Westen kan het zich niet veroorloven deze ontwikkeling te negeren.
Klik op de link. U verlaat hiermee de nieuwsbrief.

